15:49 | 18 September 2014
Fuqarolar murojaati
1. Umumiy qoidalar
1.1. O’zbekiston Respublikasining “Fuqarolarning murojaatlari to’g’risida”gi 1994 yil 6 may kuni № 1064-XII sonli Qonuniga (2002 yil 13 dekabr №446-II sonli qonun bilan yangi tahriri tasdiqlangan) muvofiq tartib ishlab chiqilgan.
1.2. Fuqarolarning og’zaki va yozma murojaatlari teng axamiyatga ega. Fuqarolarning murojaatlari individual va jamoa tartibda berilishi mumkin.
1.3. Fuqarolarning murojaatlari ariza, taklif yoki shikoyat ko’rinishida bo’lishi mumkin.
Fuqarolarning murojaatlari ariza, taklif yoki shikoyat ko’rinishida bo’lishi mumkin.
Ariza fuqarolarning o’z huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini ro’yobga chiqarishda yordam ko’rsatish to’g’risidagi iltimosi bayon etilgan murojaatidir.
Taklif fuqarolarning davlat va jamiyat faoliyatini takomillashtirishga doir tavsiyalarini o’z ichiga olgan murojaatidir.
Shikoyat fuqarolarning buzilgan huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini tiklash to’g’risidagi talabi bayon etilgan murojaatidir.
2. Fuqaro murojaatlarini ko’rib chiqish
2.1. “Paxtasanoat Ilmiy markazi”ga kelib tushgan fuqarolarning og’zaki va yozma murojaatlarini qayd etish, ko’rib chiqish va nazoratining sxemasi 1-sonli ilovada berilgan.
2.2. Paxtasanoat Ilviy markaziga kelib tushgan murojaatlarda fuqaroning familiyasi (ismi, otasining ismi), yashash joyi to’g’risidagi ma’lumotlar ko’rsatilgan ariza, taklif yoki shikoyatning mohiyati bayon etilgan bo’lishi kerak.
Yozma murojaatlarda murojaat etuvchining imzosi bo’lishi lozim. Murojaatga shaxsiy imzo qo’yish imkoni bo’lmagan taqdirda, bu murojaatlar uni yozib bergan shaxsning imzosi bilan tasdiqlanib, uning familiyasi, ismi, otasining ismi ham yozib qo’yiladi.
Fuqaroning familiyasi (ismi, otasining ismi), yashash joyi to’g’risidagi ma’lumotlar ko’rsatilmagan yoki u haqda soxta ma’lumotlar ko’rsatilgan, shuningdek imzo qo’yilmagan yozma murojaatlar anonim deb hisoblanadi va ko’rib chiqilmaydi.
2.3. Fuqarolarning murojaatlari, agar ular qo’yilgan masalalarni hal etish vakolat doirasiga kirmaydigan davlat organiga yuborilgan bo’lsa, uzog’i bilan besh kunlik muddat ichida tegishli organlarga jo’natiladi va bu haqda fuqaroga xabar qilinadi. Agar fuqarolarning murojaatlarida ularni tegishli organlarga jo’natish uchun zarur ma’lumotlar bo’lmasa, bu murojaatlar xuddi shu muddat mobaynida asoslantirilgan tushuntirish bilan fuqaroning o’ziga qaytariladi.
Fuqarolarni hamda ularning oila a’zolarini o’z huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini ro’yobga chiqarish yoki himoya qilish maqsadida davlat organlariga murojaat etganliklari uchun ta’qib qilish man etiladi.
2.4. Fuqarolarning murojaatlarini ko’rib chiqishda fuqarolarning shaxsiy hayotiga doir ma’lumotlar oshkor etilishiga yo’l qo’yilmaydi, ulaning xavfsizligi qonun tomonidan kafolatlanadi.
3. Fuqarolarning yozma murojaatlarini qabul va qayd qilish
3.1. “Paxtasanoat Ilmiy markazi”da bo’yicha ish yuritish boshqa ish yuritish turlaridan aloxida, davlat tilida olib boriladi.
3.2. Barcha fuqarolarning “Paxtasanoat Ilmiy markazi”da kelib tushayotgan yozma murojaatlari,ishga joylashish bo’yicha murojaatlaridan tashqari, qabul qilinadi va murojaat kelib tushgan kuni qayd etiladi maxsus jurnalda. Xatning qayd etish indeksi kelib tushgan xatning birinchi betining pastki o’ng tomonida qayd etish shtamp bosilgan joyida ko’rsatiladi. Qayd etish indeksi mualifning familiyasining birinchi xarfi va kelib tushgan xatning tartib raqami iborat (masalan, A-5). Tartib raqamlar yilning boshidan qaytatdan boshlanadi. Xatning muqovalari saqlaniladi, agar ularga asosan ashash manzilini aniqlash mumkin bo’lsa.
3.3. Fuqarolarning murojaatlari takroriy xisoblanadi kuyidagi xolatlarda, bir shaxsdan bir xil savol bo’yicha, agar birinchi xatning kelib tushgan sanasi qonunchilikda belgilangan xal etish muddatdan oshib ketganda yoki javob bilan qoniqmagan xolda.
Takroriy murojaatlar kelib tushganda navbatdagi qayd etish indeksi beriladi, va qayd nazorat kartochkasida aloxida grafada birinchi xatning qayd etish indeksi belgilanadi. Xatning yuqori o’ng tomonida va nazorat kartochkada “takroriy” belgisi qayd etiladi va oldingi xujjatlar to’planadi.
Bir shaxsning xar-xil manzillarga yuborilgan, bir xil mavzu bo’yicha murojaatlari va “Sifat” markaziga ko’rib chiqish uchun kelib tushgan xat, birinchi xatning qayd etish raqami ostida kasr orqali tartib raqamini qo’shib xisoblanadi (masalan: A-5/1, A-5/2 va x.k.)
3.4. Yozma murojaatlar, qayd etilgandan keyin, “Paxtasanoat Ilmiy markazi” raxbariyati tanishishi uchun raxbariyat qoshidagi bosh mutaxassisga beriladi. Raxbariyat tomonidan murojaat ko’rib chiqib va raxbarnning munosabati bilan, devonxona orqali markazning yuridik bo’limi boshlig’i va mas’ul xodimlarga ijro uchun topshiriladi. Shunda markazning yuridik bo’limi boshlig’i “Fuqarolarning qabul qilish va kelib tushayotgan murojaatlarini qayd etish kartochkasi”ni to’ldiradi.
3.5. Agar fuqaroning yozma murojaatini ko’rib chiqish bir nechta mansabdor shaxslarga yuklatilsa, munosabatda birinchi ko’rsatilgan shaxs murojaatni o’z vaqtida va sifatli ijrosi bo’yicha nazoratni olib boradi, ijrochi etib esa munosabatda oxirgi shaxs ijrochi deb belgilanadi
Fuqarolarni qabul qilish
“Paxtasanoat Ilmiy markazi”ning apparatida Fuqarolarni qabul qilish tasdiqlangan grafik bo’yicha Bosh direktor, Bosh direktorning o’rinbosari, bo`linmalar boshliqlar tomonidan amalga oshiriladi.